Back to school: Jak se efektivně učit

9/08/2016 07:09:00 odp.

Před pár dny sice začala škola, ale pomalu ale jistě zase budeme muset najet na starý dobrý režim učení se. Nebo spíše úmorný čas strávený sezením u stolu a marné snažení se o zapamatování si nějakých cizích slovíček, či rovnice do matematiky, místo chození ven s přáteli a užívání si volného času.
Každý z nás má nějaký svůj způsob, jak efektivně dostat do paměti co nejvíce učiva a pokud možno si je nějakou dobu uchovat v hlavě. Já momentálně finišuji své středoškolské studium. V květnu mě čeká maturitní zkouška a poté práce, případně dálkově vysoká škola. A když teď tak sedím u učení se spousty ekonomických pojmů a literatury, napadla mě taková myšlenka, že Vám sem napíšu nějaké tipy, díky kterým si snadněji zapamatuji učivo. Třeba nějaký tip máme společný.


Nenechat si vše na poslední chvíli: Většina studentů, včetně mně se snaží dostat si učivo do hlavy na poslední chvíli před samotnou zkouškou, či testem. A to nejlépe večer před dnem, kdy máte být zkoušeni. Já si do nedávna myslela, že když si to den předem párkrát přečtu, že si to zapamatuji více, než když se to budu učit třeba tři dny a rozvrhnu si tak práci. Pokud se učíte stránku, pak ano. Ale pokud se máte naučit kapitolu o 10 stranách A4, pak si to radši rozložte na několik dní a každý den se učte něco. Večer před zkouškou si to ještě vše pročtete a zkouška by měla dopadnou skvěle.


Vysvětlování látky sám sobě: Při učení se občas soustředím na to, abych si látku říkala na hlas sama pro sebe, jako bych si hrála na profesora, který vysvětluje dané učivo svému studentovi. Učivo si lépe zapamatujete už jen tím, že si to přeříkáváte vlastními slovy. Tento způsob samostudia se hodí například do přírodopisu, fyziky nebo do odborných předmětů, ke kterým nepotřebujete psací potřeby a zápisník.

Používejte barevné zvýrazňovače: Mozek si lépe vybaví v sešitě nebo učebnici zvýrazněné slova. Proto při učení si ty nejdůležitější věci zvýrazněte a budete je mít tak neustále na očích. Tak samo v sešitě, každému se lépe učí ze sešitu, kde jsou alespoň nadpisy odlišené od propisky. A pokud máte na učení se více stránek, je zvýraznění textu na místě.


Vyrobte si kartičky: Pokud se učíte prvky do chemie či slovíčka do cizích jazyků, nastříhejte si z papíru čtverečky, na jednu stranu si napište prvek/české slovo a na druhou význam/cizí slovo. Pak už jen si kartičky procházejte, otáčejte nebo hrajte pexeso. Mě se tato metoda osvědčila při učení se anglických slovíček.


Neučte se ani hladový, ani přejedení: Před učením si dejte lehký oběd nebo svačinu. Po těžkém jídle chce tělo trávit a je unavené. Proto se vyvarujte smaženým jídlům, či guláši a dejte si něco lehčího. Budete se tak soustředit na učení se a ne na to, že je Vám špatně od žaludku.


Dělejte si pauzy: Pokud se budete učit dvě hodiny denně, udělejte si např. po půl hodině pěti minutovou přestávku, kdy si dojdete na toaletu nebo do kuchyně pro pití. Případně si zajděte na čerstvý vzduch. I mozek si občas potřebuje udělat krátkou pauzu.

Vypněte si mobilní telefony, notebook: Pokud během učení budete mít na stole mobil, kde Vám co chvíli někdo bude posílat zprávy na Messenger, budete převádět pozornost na něj. Proto si všechny zařízení vypněte a nebude Vás to nutit podívat se na obrazovku, kdo co psal.

Výpisky, nechání se vyzkoušet sourozencem: Pokud už text umíte, zkuste si vzít papír a napište si co nejvíce věcí, který si pamatujete. Nebo požádejte sourozence, či rodiče, zda byste jim to nemohli přeříkat, případně se nechte od nich vyzkoušet.


Místo, které Vám vyhovuje: Někdo nedá dopustit na práci v posteli a jiný zase u psacího stolu. Proto si vyberte místo, kde Vám to nejvíce vyhovuje. Mě se v teplých dnech osvědčila zahrada nebo právě zmiňovaná postel. Znám ale lidi, kterým se nejlépe učí v MHD, či na toaletě. Každému vyhovuje jiný způsob podmínek pro studium.


Snad jsem někomu dala nějaký nový tip, i když těchto článků je plný internet a vše se omíjí neustále dokola. Mně tyto "tipy" při samostudiu docela pomáhají.

 Budu ráda, když mi napíšete, jak se učíte vy, případně mi dáte nějaké tipy.

Fotografie jsou stáhnuté z internetu.

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Takovýhle článků není nikdy dost. Super je, když člověk dělá na něco projekt-při testu pak umíte snad milion podrobností o té věci/osobě/pojmu!! A mně s eosvědčilo, když jsme si něco přepisovala ze sešitu do notebooku, a pak si to vytiskla, podtrhala a pořád si to četla dokola. Psala jsem před asi půlrokem podobný druh článku, klidně se můžeš kouknout, jestli chceš :) I když už by to nějaký ten update chtělo, mám zase další metody, haha :))) Papírkování se slovíčky znám také, někdy jsem si dokonce i polepila celý pokoj papírky abych je měla na očích...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se na tvůj článek podívám, sama si podobné články ráda hledám a inspiruji se něčím novým co neznám a mohlo by mi to usnadnit práci. Také si nějaké věci k maturitě přepisuji do notebooku a pomáhá mi to, ale to je v podstatě to zahrnutí ve výpiscích apod. :)

      Vymazat
  2. Tohle je super článek a taky něco co je potřeba a s čím má spousta lidí včetně mě problémy. Já se nerada učím ale když už musím tak nejraději doma u psacího stolu a nesmí mě nikdo rušit. Já se například nedokážu soustředit na učení v dopravním prostředku, prostě mi to hlava nebere. Mě se docela osvědčilo když si hned po škole zopakuji ten den vše co jsme se učily, potom mi stačí látku pročíst ještě před hodinou ve škole. I mě tenhle rok čeká maturita a popravdě z toho nemám dobrý pocity.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě v předmětech, které mě baví, mi stačí přečíst si jednou nebo dva krát probrané učivo před zkoušením a umím vše. Ale například právo mi neleze do hlavy snad nikdy. :/ To já se nenaučím v úplném klidu, jelikož jsem zvyklá z domova, kde jsem byla, že všude někdo dělal rámus a já neměla klid ani ve vlastním pokoji. Takže MHD, TV nebo nějaké ostatní věci mě nerozptylují. :)
      Hodně štěstí při školním roce a ať se zdárně dostaneš k maturitě. (: To já také ne. :D

      Vymazat
  3. Super článok! :)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  4. já nejsem schopná se učit praidelně, ale pak když se učím tak zvýrazňuji a říkám si to nahlas :) dobré typ! přidávám se jako pravidelný čtenář :)


    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem s tím vždy měla problém, ale je to lepší, než se pak učit vše najednou. To nám radili učitelé, abychom si to předříkávali nahlas při učení se maturitních otázek. :)

      Vymazat